Danskundervisningen er et forunderligt univers med feer, trolde, underjordiske bogstaver, kanoner, identitet og kultur.  Et møde der fastholder, overrasker og udvikler, alt sammen med fokus på den alsidige personlige udvikling.

I danskfaget møder man mange forfattere og deres fantastiske fortællinger. Man møder sorgen, glæden og livet i et overflødighedshorn af sanseoplevelser. Den kunstneriske opgave er at fastholde eleverne i dette univers, give dem plads til at føle sig opslugte, fanget af spænding og derefter klogere. Klogere på, sig selv, og på det de kan skabe. For at opleve en mening med livet, skal de opleve en mening om livet.

Danskundervisningen skal bære præg af at fastholde en synlig rød tråd gennem hele skolelivet, en rød tråd der løber gennem elevernes opfattelse af sproget, faget og livet. Således vil elevernes evne til at fastholde, undre sig, forstå og stille nye spørgsmål udvikle sig gradvist i takt med deres parathed, modenhed og ansvarlighed. Alt sammen medvirkende til at berige mulighederne i den verden, eleverne nu står overfor. Også når det gælder andre fag.

I danskfaget arbejder man ud fra de grundemner:

 

dansk 01

Læseplan

Se læseplan for dansk